Wielnaven vervangen

Wielnaven zijn gemonteerd op de aandrijfas en bevinden zich in het midden van de wielen. Ze staan in directe verbinding met de remschijven. Eigenlijk gaan wielnaven vrijwel nooit kapot, ook niet als je met extreme lading rijdt. Het zijn namelijk zeer sterke onderdelen. Hoe kunnen wielnaven toch kapot gaan en hoe kun je ze dan vervangen? Je leest het in dit artikel.

BMW onderdelen

Hoe ontstaat schade aan de wielnaaf?

Een wielnaaf kan vrijwel niet beschadigen, behalve bij een ongeluk of een materiaal- of installatiefout. Een andere reden waardoor de wielnaaf kapot kan gaan is een agressieve rijstijl, waarbij je hard door kuilen en bochten rijdt, snel opstart en hard remt. Dit kan leiden tot vervorming van de wielnaven, waardoor de binnenste of buitenste wiellagers kunnen gaan scheuren.

Wat kan er gebeuren als je wielnaven beschadigd zijn?

Als een of beide wielnaven beschadigd zijn, is het van belang om ze zo snel mogelijk te vervangen. Je kunt namelijk al ernstige panne krijgen van een klein gat in de wielnaaf. Het wiel kan tijdens het rijden van je auto vallen, waardoor de auto geheel onbestuurbaar wordt. 

Onderdelen voor diverse auto's

Hoe kun je wielnaven vervangen?

Wielnaven gaan bij oude auto’s mee tot 400.000 kilometer en bij nieuwere auto’s tot minstens 100.000 kilometer. Ze moeten vervangen worden als de onderdelen echt slijtage hebben opgelopen. Je kunt het vervangen met behulp van een krik, schroevendraaiers en tangen. Zit de wielnaaf nog te strak vast? Dan kun je eventueel de trekker van een schuifhamer gebruiken om het los te halen.

Geef een reactie